woensdag 6 juni 2012

Compressiekousen


Sinds een aantal jaren een nieuw fenomeen in hardloopland: de compressiekousen. Charming? No way. Functioneel? Dat zeker. Ik ben ze gaan dragen omdat ik ’s nachts na het trainen altijd enorme krampen in mijn kuiten had. Dat werd inderdaad stukken minder en dus reden om ze te blijven dragen.

Esthetisch gezien, vind ik ze absoluut niet kunnen. Zo langzamerhand zijn mijn kuiten nog enigszins in de oorspronkelijke staat sinds het verval aan het toeslaan is en precies die lieverds moet ik nu bedekken met die vreselijke kousen. Zeer teleurstellend.

Sinds de marathon draag ik de knalroze versie en sindsdien krijg ik veel vragen (vooral vanuit de beginnersgroep): Werken die dingen nou? Hoe werken die kousen? Heb je nu minder spierpijn na het trainen? Dat ze werken, lijkt me wel, personally. Ik heb ze gedragen tijdens de marathon van Rotterdam dit jaar. De dag erna liet ik me heerlijk masseren door Yvonne en wat haar opviel was dat mijn kuiten heel erg soepel aanvoelde, terwijl mijn bovenbenen een flink aantal spierknopen bevatten. Waren mijn soepele kuiten het gevolg van het dragen van die kousen? Shoot me.

Tot zover mijn ervaringen. Nu wat fabrikant Herzog erover zegt:

De compressiekous levert een relatief hoge druk en heeft een afnemend drukverloop vanaf enkel tot knie (gedoseerde compressie). Dit zorgt ervoor dat de bloedstroom vanuit het haarvatennetwerk richting het hart wordt geoptimaliseerd (still following me?). Hierdoor worden de afvalstoffen van het verbrandingsproces sneller afgevoerd.

De kousen zijn effectief bij kuitklachten, shinplints (scheenbeenvlies ontsteking) en achillespees problemen. Ze werken preventief en helpen bij de genezing. De kousen verminderen de schokbelasting waardoor spierschade wordt voorkomen.

Je moet de kousen van tevoren aan laten meten, zodat je zeker bent van de juiste compressie.

Het zijn overigens geen cheap ass kousen. Ik betaalde er 45 euro voor en dat was zelfs nog een aanbieding. Het besef dat ik voor datzelfde geld een geweldige 5-couleurs oogschaduw van Dior kon kopen kwam gelukkig pas toen ik alweer thuis was ;-).


Geen opmerkingen:

Een reactie posten