vrijdag 15 juni 2012

Less is more


Less is more. Dat geldt niet alleen voor de hoeveelheid make-up die je op je snoetje smeert, maar gelukkig ook voor sporten.
Ik zeg ‘gelukkig’ want ik hoeveel ik ook van hardlopen houd, moet ik bekennen dat ik eigenlijk een luie loper ben, in a way.
Met meer dan anderhalf uur lopen, maak je me niet gelukkig (no runners high for me, honeys!) en ook heel hard wil ik liever niet lopen. Wat ik vooral wil, is lekker, soepel lopen en ondertussen lekker babbelen met mijn loopmaatjes over de dingen die mij 24/7 bezighouden: cosmetica, boeken, eten, de liefde, uitgaan… the joy of life.

Diverse wetenschappelijke onderzoeken bedienen mij op mijn wenken. Zo las ik op 4 mei jl. op nu.nl dat een uur joggen per week al zorgt voor een langer leven. Ook is een gematigde work-out beter dan een extreme (yay!!). Onderzoekers van een Universiteit van Kopenhagen vonden dat 1 tot 2 uur per week joggen de levensverwachting bij mannen verlengde met 6,2 jaar. Bij vrouwen is dit 5,6 jaar (zucht).

Daarnaast zorgt joggen tot de bekende gezondheidsvoordelen als verbeterde zuurstofopname, verlaagde bloeddruk, minder overgewicht, gezondere hart- en bloedvaten en een betere psychische gezondheid. Maar dat, lieve lezers, was bij ons die-hard lopers al langer bekend.

So far so good.

Deze week verscheen er een artikel (in o.a AD en nu.nl) dat extreme duursport riskant is. Voor het eerst zijn de gevolgen van extreme duursporten zoals marathons, voor hart- en bloedvaten in kaart gebracht door Amerikaanse onderzoekers.

Hun conclusies:
Het regelmatig trainen voor en meedoen aan marathons en extremere evenementen kan het risico op hartritmestoornissen vervijfvoudigen. Daarnaast is er kans op meer verharding van bloedvaten en hartkleppen, vorming van littekenweefsel in het hart en in het algemeen een grotere kans op hartaandoeningen.
Sporten is volgens de onderzoekers niet ongezond en kan gezien worden als een risicoverlagend medicijn, maar zoals er voor elke medicijn een risico van overdosis is, geldt dit ook voor sporten.
Voor extreme duursport ligt de limiet bij de marathon (en loop dit dan ook niet te vaak ;-)).

Normaal ben ik niet zo van de rocket science, maar voor dit fijne stukje informatie maak ik erg graag een uitzondering.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten