zondag 16 december 2012

Voorlichting over de marathon-trainingen en lichtjesroute


Dat is wat ons te wachten staat aankomende week, maar eerst even een kleine terugblik op afgelopen week. 

Dinsdag konden we ons verheugen op een rustige wisselduurloop van een kleine 10 km. Je zou het een hersteltraining kunnen noemen, immers, velen van ons hadden een prestatieloop de zondag ervoor, maar naar mijn mening doe je een hersteltraining echt een dag ná een wedstrijd. Daarom dinsdag een wat langere training, maar wel zo rustig mogelijk teneinde het risico op overbelasting as small as possible te maken.
We sloten de training af met een Pilates-sessie in de hal waarbij Peter de Leng ongepland bijna een sterilisatie onderging. De oefening "zweefduik" blijkt niet al te geschikt voor de mannelijke medemensch.

Donderdag hebben we eventjes 15 km weggetikt waarbij we en passent 4 tempoblokjes van 2000 meter afwerkten. We vijlden tegelijkertijd nog nèt niet onze nageltjes, maar het ging met een souplesse waar Haile Gebrselassie nog wat van kan leren.


On to the next week:
Dinsdag wil ik in principe op de baan gaan trainen. De 200-tjes zijn alweer véél te lang geleden, my darlings. Om 21.00 uur zal Calvin in de bestuurskamer een voorlichting geven over de marathon en de trainingen die daarvoor nodig zijn. Ikzelf zal er ook zijn, maar zal me - en dat wordt een uitdaging - er inhoudelijk niet mee bemoeien. 

Donderdag zullen we traditiegetrouw de lichtjesroute doen. Ik heb werkelijk geen idee hoe die gelopen moet worden en hoop dan ook dat Peter de Leng onze gids wil zijn die avond. Feit is wel dat ik hem de dinsdag ervoor geen "zweefduik" moet laten doen ;-)

Zondag is weer de lange duurloop. Ik ga ervan uit dat deze zondag nog niet in het marathonschema is opgenomen. Als dit wel zo is, houd je je daaraan (als de marathon jouw doel is, that is) en anders is 15 km meer dan voldoende.

Ik wil nog wel even benadrukken (en ik weet dat ik dat al een keer gedaan heb) dat ik geen trainer van de marathon ben. De D-groep (en zo staat het ook op de website van Hercules) traint voor afstanden tot en met de halve marathon. Hier gaan lopers die zich bij mijn groep aanmelden ook van uit. Ik zal dan ook niet de trainingen gaan doen die Calvin in het marathonschema opneemt. Ik train volgens de souplesse-methode en er is geen haar op mijn hoofd (en dat zijn er jammergenoeg niet veel) die ook maar overweegt daarvan af te wijken. Wel zal ik - voor de mensen die marathon lopen en toch volgens de souplesse-methode willen trainen - de trainingen van Calvin voor wat betreft de omvang vertalen naar de souplesse-methode. Op die manier kunnen we doordeweeks toch met elkaar trainen.

Lieverds, tot zover weer mijn zondagse preek.

Never forget, lopen doe je om te genieten. Let's just do that!

Brenda

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen