zaterdag 12 januari 2013

Wie de schoen past...

Ongeveer één keer in de 8 maanden moet ik een zeer belangrijke beslissing nemen. Het is geen beslissing van leven of dood, dát nou net niet, maar hardloop-wise wel één van de belangrijkste, zo niet dé belangrijkste: welke hardloopschoenen gaan het worden.

Ik loop een jaar of 9 hard (nou ja, hard...) en ben over het algemeen trouw geweest aan Asics. Daarnaast heb ik van Nike, Brooks en Mizuno wat geprobeerd, maar die waren het dan net weer niet. Mijn laatste paar paren (huh?) vertoonden na een kilometer of 600 al forse slijtageplekken aan de binnenkant bij de hielen. Volgens een verkoopster van onze locale hardloopwinkel lag dat aan mijn voeten. Nu weet ik dat ik blond ben, maar dan wel een blondje die werkt voor orthopeden waarbij nauw wordt samengewerkt met een sportarts en een orthopedisch schoenmaker. Op dat gebied maak je mij dus nog maar heel weinig wijs. Daarnaast hoor ik van veel op Asics lopende vriendjes en vriendinnetjes dat ook zij vinden dat deze schoenen aan de binnenkant wel erg snel kapot gaan. Dan zouden wij dus allemaal voeten hebben die daar de oorzaak van zijn. Really? Think again.

Ik was vandaag bij Starshoe in Breda (beste hardloopwinkel there is als je het mij vraagt) en de fysiotherapeut die daar werkt vertelde me dat het te maken heeft met het feit dat Asics de hielkap verhard heeft waardoor de stof sneller slijt. Ook hij vond dit geen goede ontwikkeling (ik zeg ontwikkeling, maar eigenlijk is het dus gewoon een downgrade). En dat voor schoenen waar je 170 euro voor neertelt (Asics heeft er dit jaar gewoon weer een tientje bij gedaan). Nu weet ik dat je soms 10% korting krijgt, maar dan nog, lieve mensen, een schande vind ik het wel. Gevolg van de binnenslijtage is heel simpel: je gooit schoenen weg die eigenlijk nog wel een paar honderd kilometers meekunnen. Ze zijn dus én duurder geworden én de afschrijving is groter.

Tijd voor een ander merk dus. Ik heb 4 paar van verschillende merken aangehad en daarmee zijn ook loop-opnames gemaakt. Uiteindelijk zijn het schoenen van het merk Zoot geworden. Zoot???? Ja, Zoot!
Please enter the world of triathlon!!




Heb ik ambities in die richting? Nee. Maar deze schoenen lieten op de video de meeste stabiliteit zien en zaten aan mijn voeten alsof ze custom-made waren. Er zit geen 'tong' aan de schoen. Je trekt ze dus aan alsof je surfschoentjes aantrekt en je kunt ze prima zonder sokken dragen omdat ze van binnen naadloos zijn. Ook zijn ze waterdicht. Het idee hierachter is natuurlijk dat de deelnemers van een triathlon na het zwemonderdeel zo snel mogelijk die schoenen aan moeten om hardlopend hun wedstrijd te vervolgen. Zoals je kunt zien is de manier van veteren ook afwijkend van de standaard hardloopschoen. Alles voor de snelheid, right?

De reviews op internet zijn alleen maar lovend, dus vertrouwen heb ik er zeker in. De theorie is dus goed, nu de praktijk nog ;-)

Over praktijk gesproken: de trainingen.
Ik ben ongelofelijk tevreden over hoe de trainingen verliepen afgelopen week. De 200-tjes op de baan verliepen lekker. Joke en ik hebben lekker samen gelopen en gekletst terwijl de rest ons links en rechts flink aan het dubbelen was. 

Donderdag ging ook vele malen gestructureerder dan de donderdag daarvoor en dat gaf me een heel blij gevoel. Episch, bijna ;-). Ik ben heel blij met het feit dat Maarten zich nu voor de C-groep inzet. Dit maakt mijn groep niet alleen overzichtelijker, maar geeft lopers de mogelijkheid met een groep te lopen die beter bij hen past. Fingers crossed dat Maarten en de C-groep een goede match blijken te zijn. 

Morgen gaan we meedoen aan de Hercules trainingsloop. Het belooft koud, maar zonnig winterweer te worden en persoonlijk houd ik daar enorm van. Ik ga met de DDD-meiden die niet de marathon lopen 15 km doen en daar gaan we lekker van genieten.

Aankomende dinsdag gaan we 400-tjes doen en ik vermoed dat we dat het beste rondom het Wantijbad kunnen doen.
Donderdag gaan we 15 km lopen waarin 4 tempo's van 2000 meter verwerkt zijn.

En natuurlijk gaan we zaterdag massaal meedoen aan de Merwelandencross. Je kunt kiezen uit een korte cross van 5 km en een lange cross van ca. 8,2 km. 

Voor de marathonners staat er zondag een duurloop van 22 km op het schema. De deelnemers aan de Midwintermarathon die 18,5 km lopen zou ik adviseren om 18 km te lopen. Doe je zaterdag ervoor de cross, dan 15 km en heeeeeeeeeeel rustig.

Verder zullen we ons na de Midwintermarathon gaan focussen op de Hercules Halve marathon die op 23 maart plaatsvindt. Een mooi hardloopdoel als je het mij vraagt ;-)

Tot morgen op de club!

Liefs, Brenda.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten