zondag 3 februari 2013

Proeve

Een proeve, dat was het dit weekend voor een aantal Herculanen. Zaterdag deden wat lopers van de dinsdag-donderdaggroep mee aan de Souburghcross in Alblasserdam. Een flink zwaar parcours door dikke blubber en behoorlijk oneffen terrein. Het was echt bikkelen. Petra de Wit en ikzelf waren ook nog eens in de verkeerde categorie gestart. Wij stonden heel stoer in het startvak, klaar om een ruime 10,5 km te crossen, onszelf verbazend over het feit dat wij de enige vrouwen waren. Het bleek dat de cross voor de vrouwen, ruim 7 km, al gelopen was. Maar hey, we zijn Herculanen pur sang, dus we besloten gewoon te starten en die flikkerse afstand dan ook gewoon uit te lopen. Voor mezelf een mooie voorbereiding op mijn trails en voor Petra een mooie, functionele training als ondersteuning van haar wekelijkse trainingen. Hoe wij ook liepen, eerste en tweede zouden we dus altijd worden ;-)

Diezelfde dag (gisteren dus) liepen een aantal marathonners hun lange afstand van 27,5 km. Ze hadden zelf een mooie route bedacht en alles is goed gegaan met dank aan het weer dat gisteren helemaal niet verkeerd was.

Vandaag liepen de overige marathonners hun geuzentocht. Een gedeelte daarvan liep in Dordrecht volgens een door Peter Vermeij samengestelde route. Dank daarvoor, Peter! Tegenwind werd getrotseerd en gelopen werd de route. Super gedaan! Daarnaast ging een groot aantal lopers naar Apeldoorn om daar óf de 18,5 km óf de 27,5 km te lopen. Als ik de uitslagen lees, is dit voor jullie allemaal goed gegaan en daarmee feliciteer ik jullie. Hartstikke goed! Ik kan de uitslag van René niet vinden, dus ik denk dat hij er niet bij was.

Geniet allemaal van deze prestatie. Zeker waneer je deze 27,5 km voor je gevoel goed hebt gelopen, ben je écht al flink op weg naar de marathon.

Ok, dan nu de trainingen.
Ik ga me - geheel tegen mijn principes in - conformeren aan de training die Calvin opgeeft. Op het schema staat namelijk 4x2000 met een rustpauze van 3 min. Die 2000-tjes moeten dermate langzaam gelopen worden dat ik denk dat de korte rustpauzes voldoende zijn om te herstellen. Het opgegeven tempo is tussen de 6'/km en 7'/km. Ik laat eenieder vrij in het tempo, maar dan wel binnen die grenzen, dus niet sneller dan 6'/km. Het moet - in mijn ogen - voor de marathonners een herstelduurloop worden en wanneer we 4 blokken van 2 km doen in een relaxt tempo en tussendoor 3' wandelen/dribbelen/wandelen, dan is het precies dat. We zullen inlopen op de baan en daar de oefeningen doen en dan pas de weg opgaan. De kern is dan net geen 10 km en dat is prima.

Donderdag staat er een rustige 12 km op het schema. DL1 is volgens het schema van Calvin tussen de 6'45"/km en 7'/km. Ik zou daar liever een relaxte interval van maken. Dus 6x1000. Die 1000-tjes worden dan gelopen tussen 6'/km en 6'20"/km. Mensen die moeite hebben met het langzame tempo kunnen dan even 'los' gaan.

Zondag doen we mee met de Hercules Traininsloop. De marathonners doen 25 km en de lopers van de Halve van Hercules op 23 maart lopen de 20 km.

Ik voorspel weer een mooie trainingsweek.

Tot dinsdag!

Brenda



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen