woensdag 23 mei 2012

Oude hardloopschoenen prima voor de baan? Dacht het niet!

Speuren op het internet kan een bijzonder nutteloze bezigheid zijn. Think again! Ik lees net een stukje op starshoe.net. Starshoe is een zeer fijne hardloopwinkel in Breda. De verkopers zijn geen gewone verkopers, no way, het zijn fysiotherapeuten. Ik spreek uit ervaring wanneer ik zeg dat de deskundigheid het gemiddelde niveau ontstijgt. Op hun website lees ik dus net iets wat ik graag eerder had willen weten. Zo is mij altijd verteld dat je je oude hardloopschoenen prima voor op de baan kunt gebruiken. De baan zou immers voor de demping zorgen die jouw afgelopen hardloopschoen moet ontberen. Right? Wrong! Een atletiekbaan dempt namelijk helemaal niet zoals wij denken. Hoe kun je testen of een ondergrond dempt? Simpel: gooi er een kogel of steen op. Dempt de ondergrond zal de steen/kogel niet of nauwelijks terug stuiteren. Dit is het geval bij een zand- of grasondergrond. Gooi je echter een kogel of steen op de baan, zal het terug stuiteren. Dus demping: don't think so! De baan dempt niet, maar veert. Bij hardlopen betekent dat dus, dat de sporter onmiddellijk na de landing nog eens een duw terugkrijgt van de baan. Een niet dempende schoen geeft die duw terug aan de voet en dus de rest van het lichaam. Een wel dempende schoen dempt ook die extra kracht.


Het komt erop neer, dat je met een oude hardloopschoen op de baan wel sneller loopt, maar dat het meer belastend is voor je lichaam.


Ik vind het een behoorlijke eye-opener. Jullie?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten