maandag 26 november 2012

Krachttraining voor hardlopers

It's me again. Met onheilspellende feitjes. Lees en huiver. Huiver? Ja huiver, want wij hardlopers willen lopen, right? Maar om goed te kunnen lopen is looptraining alleen niet voldoende. Tuurlijk, je duurvermogen gaat met sprongen vooruit. Maar je lichaam heeft wel kracht nodig om deze prestatie te leveren.

Daarnaast is het zo, dat een sterk lichaam minder vatbaar is voor blessures. En als een hardloper érgens een hekel aan heeft, dan is het aan blessures. Want van niet lopen worden we sikkeneurig en zijn we bang dat we dik worden. Nu nemen we met een gerust hart een biertje of bitterballetje, want "dat lopen we er toch wel weer af" en hop! daar gaat weer een bal.

Het is zeker zo dat je met hardlopen calorieën verbrandt. Je hebt echter spierweefsel nodig om vet te kunnen verbranden. De combi hardlopen-krachttraining is dus in het geval van gewichtsverlies en vetverbranding een must. Met alleen hardlopen kom je er niet. De laatste workshop die ik tijdens de Looptrainersdag volgde, kreeg ik van een behoorlijk getalenteerd hardloper. Vroeger deed hij minimaal 6x per week aan hardlopen. Op een gegeven moment zat er geen vooruitgang meer in zijn prestaties. Hij heeft toen op advies zijn hardlooptraining teruggebracht naar 3x per week en voegde daar 2x per week een krachttraining van niet meer dan een half uur aan toe. Het resultaat was dat hij beter liep én dat hij gewicht verloor. Hij voelt zich fitter en sterker door deze combinatie.

Ikzelf heb van de sportarts waarvoor ik werk het advies gehad om hardlopen met pilates te combineren. Ook dat levert je een sterk en lenig lichaam op. Ik heb een hele tijd aan pilates gedaan, gewoon thuis met een DVD, maar na een jaar of twee kan ik "Hai ik ben Michelle" niet meer horen en ben ik op internet op zoek gegaan naar krachtoefeningen voor de hardloper. Ik stuitte daarbij al snel op een reeks oefeningen van asics die je via Youtube kunt bekijken. Het is een reeks van 23 oefeningen waarbij je krachtoefeningen doet die specifiek zijn gericht op de hardlopende mensch.

Ga naar youtube.com en type in: My ASICS All Strength Exerices for Runners.

23 oefeningen is veel en je bent er zeker een half uur mee bezig. Optie is natuurlijk om de oefeningen op te delen, maar dan ben je dus 4x per week een kwartier bezig. Ook geen prettig vooruitzicht ;-).
Zeker niet als je je bedenkt dat je voor de oefeningen een warming up moet doen. Je kunt uiteraard geen krachtoefeningen doen met koude spieren. Dat is bad news, honeys.

We kunnen die oefeningen gezamenlijk na de dinsdagtraining doen. Gewoon binnen in de zaal. Dan zijn we warm en kunnen we direct aan de slag. Als je het dan zelf na je zondagtraining doet, heb je die twee keer mooi te pakken. Maar goed, dat moeten jullie wel willen en als jullie tijdens de warming up soms al zie trappelen van ongeduld om te gaan rennen, weet ik het zo net nog niet met jullie ;-)

Ik zou zeggen: denk erover na en laat me weten of je dit wilt.

Dan nu de trainingen voor dinsdag en donderdag. Dinsdag gaan we 2000-1000-3x400-4x200-5x100 (met daartussen de wandel-dribbel-wandel pauzes) en donderdag gaan we 14 km met daarin 4 tempoblokken van 2000. De mensen die de marathon willen gaan lopen, kunnen zondag nog een (wissel)duurloop van 16 km.

Lieverds, dat was ie weer. Tot morgen!!!

Brenda



Geen opmerkingen:

Een reactie posten