maandag 19 november 2012

Winterseizoen

Honeys,

Whether you like it or not, winter is coming!!! Ik heb persoonlijk niet veel met de winter. Ben een enorme koukleum en baal ervan dat ik altijd met een rode neus rondloop. Alsof ik zo de piste in moet om aan mijn clowns-act te beginnen. Beauty-wise not appealing!!

Maar goed, we zullen het ermee moeten doen en laten we er dan ook maar meteen het beste van maken. Ik heb in de badkamer al een heerlijke winterse douchegel en bodybutter staan (ruiken heerlijk naar honing en gingerbread), de kaarsjes staan weer op de salontafel en mijn ouwewijven-dekentje vergezelt mij al een aantal weken op de bank. Cosy and warm.

Op hardloopgebied gaat de winter gepaard met een mooi fenomeen: de cross. Crossen is heerlijk! Het verbaast mij enorm dat crossen binnen de gelederen van Hercules niet echt ingeburgerd is bij de meesten. Bij sommigen duidelijk wel, maar over het algemeen hoor ik de gemiddelde recreant van Hercules er niet over. Ik vraag me af waarom eigenlijk niet. Want wat is er nu leuker om als volwassene legitiem in de modder te ploeteren? Heerlijk toch? Niemand die het raar vindt. Sterker nog, als crosser wordt je behoorlijk serieus genomen. Immers, vooral bij de wedstrijdlopers is crossen echt een serieus onderdeel van hun jaarplanning. Van crossen wordt je sterk. Sommigen zeggen dat het een manier van krachttraining is omdat je enkels er sterker van worden. Ik heb echter geleerd dat het geen krachttraining is maar een functionele training. Maar hey, wat maakt het uit hoe het beestje heet. Het is pure lol!!!



Afgelopen zondag, toen een flink aantal Herculanen meededen aan de Zevenheuvelenloop, ploeterde ik  6 km door de blubber in het bos van Standdaarbuiten. Ik deed mee aan de Dorpsboscross en werd eennalaatste. Ik heb zo waanzinnig genoten van de sfeer, de omgeving, de blubber (ja écht) en het lopen op mijn spikes. Buiten het feit dat het heerlijk is om te doen, merk ik nu (de dag erna) heel goed, dat mijn spieren op een andere manier zijn gebruikt. Ik heb enorme spierpijn in alle spieren van mijn benen en ook de pezen en spieren van mijn voeten zijn vermoeid. Dit door de dunne spikes waardoor mijn voeten zelf moesten corrigeren (wat normaal gesproken vooral gebeurd door de stabiele hardloopschoenen waar je op de weg mee loopt). Vandaar dus de term 'functionele training".

Het is simpelweg jammer dat ik jullie niet kan dwingen om aan crosswedstrijden mee te doen. Anders zou ik het zeker doen. Sterker nog, ik zou zelfs een beetje geweld niet uit de weg gaan. Daarom hoop ik dat smeken helpt. Dus ALS-JE-BLIEFT lieve lopers, doe in godsnaam mee aan crossjes, ervaar hoe leuk het is en doe je voordeel met de toegevoegde waarde aan je bestaande trainingen.

Gisteren was er dus ook de Zevenheuvelenloop waaraan onder andere Peter, Heike, Lorette en René meededen. Van Peter, Heike en Lorette weet ik dat ze keurig gelopen hebben. Ik ben trots op jullie. Jullie zijn echt kanjers en ik waardeer echt enorm jullie vertrouwen in mij en de methode waarop mijn trainingen gebaseerd zijn. Natuurlijk laten jullie pr's op de halve van Etten Leur ook zien dat de souplessemethode een goede manier van trainen is, maar jullie het maar wel mooi gedaan.
Waak er wel voor dat hardlopen vooral om plezier gaat en niet om het lopen van pr's of hele goede tijden. Heel blijven en genieten is het allerbelangrijkst en als je dan zo nu en dan een mooie tijd neerzet en/of boven jezelf uitstijgt is dat alleen maar heel mooi meegenomen. En dat hebben jullie in Etten Leur gedaan. Geniet daar vooral van en denk niet meteen aan een eventueel volgend pr.

Jullie volgende uitdaging staat trouwens ook weer voor de deur: de marathon van Rotterdam. Daar gaan we het zeker nog uitgebreid over hebben (trainingstechnisch that is) maar voor nu wil ik daar alleen maar dit over zeggen: Ik heb er het volste vertrouwen in dat jullie het kunnen. Jullie zijn serieuze lopers met een enorme inzet. Geniet gewoon van de trainingen en geniet daar vooral samen van.

Voor de marathonlopers zal Calvin een schema maken, Ik zal de dinsdag- en donderdagtrainingen vertalen naar de souplessemethode en zal er absoluut voor waken dat de lopers die niet de marathon lopen, het gevoel hebben "er maar bij te hangen". Dat is in het het verleden bij andere groepen wel gebeurd en dat vind ik persoonlijk een kwalijke zaak. Zeker als je bedenkt dat mijn D-groep traint tot en met de halve marathon. Dat er een aantal lopers zijn die deze uitdaging aangaan vind ik alleen maar leuk en zal ik zeker ondersteunen, maar alle lopers zijn voor mij even waardevol en belangrijk en ik wil jullie allemaal gewoon nuttige trainingen geven.

Morgen blijven we op de baan. Immers, de lopers van de 7^^ moeten herstellen en de andere lopers moeten een normale tempotraining kunnen doen. Wanneer we op de baan blijven, kan ik dat realiseren. Donderdag gaan we weer buiten spelen.

Tot morgen, lieverds.

Brenda



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen