woensdag 15 augustus 2012

Lopen en drinken


Hello summer! Finally! Of ben ik nu een beetje laat?

Door mijn vakantie in Kroatië, had ik al behoorlijk de summervibes, maar gelukkig is het in Nederland tussen de regenbuien door af en toe tropisch warm. En dan moet er gedronken worden, my lovelies!

Drinken is tijdens het hardlopen altijd al belangrijk , maar nu des te meer. Simpelweg omdat we meer vocht verliezen. Dit kan bij een redelijk zware training oplopen tot een liter vochtverlies. Bij warm weer, that is. Wanneer je tijdens het lopen meer dan 2% van je lichaamsgewicht verliest, leidt dat tot prestatievermindering. Je moet er dus voor zorgen dat je niet boven die 2% uitkomt.

Zorg er gewoon voor dat je overdag al voldoende drinkt, neem voor de training nog een flink glas en drink tijdens het trainen elk kwartier tussen de 150-250 ml.  Wij drinken na de training altijd een kopje thee, gewoon omdat dat min of meer traditie is op de club. Dus behalve dat het goed voor je is om te drinken, is het ook heel gezellig om nog even met je loopmaatjes na te kletsen.

Maar wat moet je nu eigenlijk drinken? To be honest, een ijskoude droge, witte wijn in mijn flesje is soms best verleidelijk, maar dat bewaar ik dan maar voor later op de avond ;-).

Gewoon water is prima, al kan het zijn dat water gaat klotsen in je maag. Dat komt omdat water hypotoon is. Hypotoon wil zeggen dat het aantal oplosbare deeltjes lager is dan het aantal oplosbare deeltjes van je lichaamsvocht.

Bij isotone drankjes is de concentratie oplosbare deeltjes gelijk aan dat van je lichaamsvocht waardoor het gemakkelijk kan worden opgenomen. Daarnaast bevalt een isotone sportdrank koolhydraten en zout en vult zo het tekort dat ontstaat als gevolg van transpireren beter aan. Aanraders zijn Isostar en Aquarius.

Dan is er ook nog de hypertone sportdrank waarbij de concentratie van het aantal oplosbare deeltjes hoger is en dus niet heel makkelijk wordt opgenomen. Deze zijn dus niet zo geschikt voor tijdens het lopen maar juist wel voor erna. Deze drankjes vullen de voorraden weer lekker aan, wat dan weer ten geode komt van je herstel. Voorbeeld hiervan is het alom bekende AA-drankje. Ik persoonlijk moet ervan kotsen, vanwege too much sweetness.

Naast vocht, koolhydraten en zouten is het ook belangrijk om eiwitten aan te vullen na een training. Ik lees steeds meer dat een overheerlijk koud flesje chocomelk (niet de light-versie!!!) een prima drankje is voor na de training. Kijk, daar kan ik me dan weer wel in vinden ;-).

Mijn favoriete drankje voor tijdens het lopen is mineraalwater waar ik wat Karvan Cevitam-siroop doorheen doe. Zou ik daar een mespuntje zout aan toevoegen, heb ik een prima sportdrankje.  Dat laatste doe ik echter niet wegens no-likey. De siroop zorgt ervoor dat het water niet meer hypotoon is, maar isotoon. Ik merk dit verschil heel goed en vind het bovendien ook vele malen lekkerder.

Maar als water altijd je favo drankje is geweest en je hebt geen last van een klotsende buik (klotsende oksels tijdens het lopen is meer dan voldoende, me thinks), dan vooral lekker blijven drinken. ALS je maar drinkt.

Yours truly,

Brenda


ps: uiteraard heb ik deze wijsheid niet van mezelf. Ik heb het internet afgestruind op info hieromtrent ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten