woensdag 14 november 2012

De nieuwe warming up

Lieve lopers,

Afgelopen zaterdag zijn Calvin en ik naar de Looptrainersdag geweest. Dit werd gehouden in het Universitair Sportcentrum van de Radboud Universiteit in Nijmegen. Voor mij was het de eerste keer waardoor ik niet goed wist wat ik ervan moest verwachten, maar ik kan niet anders zeggen dan dat het al mijn verwachtingen overtrof. Niet alleen heb ik veel geleerd, maar vooral heb ik nog meer het inzicht gekregen hoe belangrijk het is dat je als trainer up-to-date blijft waar het gaat om nieuwe trainingsmethoden en inzichten. Ik ben hierdoor enorm gemotiveerd en heb ook besloten om volgend jaar toch voor niveau 3 te gaan leren. 

Van tevoren kon je jezelf opgeven voor het volgen van 3 workshops. Een van de workshops werd gegeven door Tjitte Kamminga van wie ik al een tijdje een boek heb liggen. Zijn boek ging over het starten met het lopen na een blessure. Ongelofelijk interessant en ook herkenbaar, want wie start er eigenlijk niet te snel na een blessure. Wij hardlopers willen namelijk lopen, blessure of niet. Feit is toch dat je met de meeste blessures de eerste drie weken echt niet moet hardlopen. Simpelweg omdat je dan het herstelproces onderbreekt. 

De tweede workshop liet zien welke kracht-oefeningen er zijn om de loopbeweging te ondersteunen. Ik had gehoopt op kracht-oefeningen waarvoor je geen apparaten of hulpmiddelen nodig hebt, maar het tegenovergestelde was het geval. We moesten een heel circuit doorlopen met hordes, elastieken, bosuballen, met water gevulde ballen en noem het allemaal maar op. Hartstikke leuk, dat was het probleem zeker niet (de spierpijn naderhand zeker wel) maar ik vond niet dat ik hier iets mee kon naar de groep toe. Niet toe te passen gedurende de training en dat is wel wat ik graag had gezien. 

Gedurende de derde workshop maakten we kennis met hoe een workshop anno nu eigenlijk gegeven zou moeten. Zei ik trouwens "warming up"???? Die term is zoooooo 2011. Nee, de term die we nu moeten gebruiken is "movement preparation" en dat is dus niets meer dan je lichaam voorbereiden op de beweging die komen gaat. In ons geval gaan we ons lichaam voorbereiden op de loopbeweging en dat doe je niet door als een dolle met je armen te gaan zwaaien of alle spieren in je lichaam op te rekken. Rekken en strekken is sowieso "old school". Al in de jaren 90 is aangetoond dat het ouderwetse rekken geen aantoonbaar voordeel heeft. Zeker voor het lopen is rekken is een "big no-no". 
De lopers die vinden dat het na het lopen toch wel lekker is, moeten dat vooral doen, maar zeker niet te lang en niet te intensief. 

Ik wil in ieder geval dat jullie weten dat alles wat ik doe, ik echt serieus neem. De souplesse-methode waarop mijn schema is gebaseerd is nog steeds iets waar ik voor de volle 100% in geloof en ik zal nooit op de conventionele manier training (willen) geven. Iets werkt alleen wanneer je iets doet waar je in gelooft. Voor wat betreft de kern van mijn trainingen zit dat dus zeker goed. 

Mijn doel nu is de ideale movenment preparation samen te stellen. Ik ben me aan het inlezen en heb afgelopen dinsdag al een poging gewaagd, ik moet zeker nog fine-tunen want ik was niet geheel tevreden. Jullie zullen me nog best wel eens uitlachen als ik met een - voor het oog - rare oefening kom en ook ik kom er soms tijdens een oefening achter dat het soms toch niet ideaal is en dan schrap ik die voor de volgende keer. 

Het komt erop neer dat training geven voor mij nog een leerproces is. Ik heb ook nog maar niveau 2, heb voor mijn opleiding nooit training gegeven en doe het nu nog geen half jaar. Vergeef me dus als het soms niet helemaal vlekkeloos verloopt, maar hey I'm doing the best I can!

Tot morgen, lieverds!!!

Brenda

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen