maandag 25 februari 2013

Superfood!

Well hi there!!!

Voordat ik de trainingen zal bespreken, wederom een bescheiden stukje rocket science. Ik ben van mening dat ik jullie niet genoeg kan voeren met informatie waar jullie als lopers je voordeel mee kunnen doen. Zei ik "voeren"? Ja? Dat komt mooi uit, want ik wil het nog maar eens hebben over het belang van goede voeding. Dit geldt uiteraard voor iedereen, maar ik richt me tot jullie, mijn hardlopende vriendjes en vriendinnetjes.

Ik weet van mezelf dat wanneer ik iets leuk vind of wanneer iets mijn bovenmatige interesse heeft, mijn enthousiasme geen grenzen kent (hiermee drijf ik de huisgenootjes overigens heel vaak tot wanhoop, maar hey, ik ben ook maar mens!). Voeding is een big crush. Ik wil alles weten en vooral alles uitproberen. Precies op het moment dat ik denk alles wel te weten, gelezen te hebben en/of geprobeerd te hebben, is er altijd wel iemand die er zo even een term tegenaan gooit, waarvan ik denk: "Hé, waarom weet ik daar niets van??". Gevolg, enkele avonden mijn macbookje op schoot en lezen maar.

Afgelopen week hebben 2 mensen mij aan het lezen gezet: Jan Pieters en Arline van den Boogaard. Arline en ik deden samen met Johan en Marlies (en een fietsende Calvin, de lieverd) een duurloop van ruim 25 km waarin wij voor de tweede keer het onderwerp "groene thee" aansneden. Ik vertelde Arline dat ik heel goed inzie dat dit een heel gezond drankje is maar dat ik de groene thee uit de supermarkt gewoon niet lekker vind. Arline vertelde dat zij haar thee koopt via de website www.chinesegroenethee.nl en dat deze thee ongelofelijk lekker is. Nieuwsgierig als ik ben, heb ik meteen een bestelling geplaatst.

Veel van jullie zullen weten dat groene thee erg gezond is vanwege de antioxidanten die erin zitten. Goed voor je huid, immuunsysteem, metabolisme en spijsvertering.
Dat wil overigens niet zeggen dat zwarte thee niet goed is. Het is alleen zo dat zwarte thee geoxideerd is en groene thee dus niet. Zwarte thee bevat polyfenolen die de bacteriën in je mond te lijf gaan. Wanneer je dus 's ochtends merkt dat de mensen om je heen langzaam wit wegtrekken omdat jij ze iets aan het vertellen bent, zou mijn advies zijn: neem een lekker kopje zwarte thee. Tandenpoetsen en mondwater doen het ook goed, maar ik ga ervan uit dat dit al onderdeel is van je daily routine ;-).

Naast zwarte en groene thee is er nog de Oolong thee wat een combinatie is van zwarte en groene thee en kan dus voor wat betreft de smaak beide kanten opgaan. En dan is er nog de witte thee. Witte thee bevat zelfs nog meer anti-oxidanten dan groene thee en is een prima beschermheer van je lichaam dat ook nog eens huidveroudering tegengaat.

Voor diegenen die niet weten wat oxidanten zijn (lees: voor de mensen die al een paar jaar onder een rots hebben geleefd):
Antioxidanten zijn belangrijke stoffen voor een gezonde stofwisseling van je lichaam. Ze hebben een levensverlengend effect. Antioxidanten pakken de vrije radicalen in je lichaam aan. Ik hoor jullie al zuchten: "Wat zijn in godsnaam vrije radicalen??". Vrije radicalen zijn vernietigende bijproducten van een normale stofwisseling. Iedere keer wanneer je lichaam voedsel omzet in energie worden er vrije radicalen gevormd. Ook kunnen vrije radicalen van buitenaf je lichaam binnendringen (luchtvervuiling, roken, UV-straling). Een vrije radicaal is een molecule die zich makkelijk kan binden met de cellen van je lichaam en de werking van deze gezonde cellen verstoren en/of verhinderen. Ze veroorzaken daarmee vroegtijdige veroudering, beschadigen het DNA (wat kanker als gevolg kan hebben) en oxideren het goede LDL-cholesterol wat je lichaam nodig heeft (en kan zo aderverkalking veroorzaken). Antioxidanten neutraliseren de vrije radicalen. Ze zijn dus behoorlijk belangrijk!

Niet alleen groene thee bevat antioxidanten. Je vindt ze in groente, fruit (vit. C), plantaardige oliën, tarwekiemen, amandelen en spinazie (vit. E), wortelen, abrikozen en pompoen (vit. A) en in volkorenbrood, zilvervliesrijst en champignons (selenium).

Bij inname van een gezonde voeding en af en toe een lekkere mok groene thee, zit je wat betreft de inname van antioxidanten gewoon goed en hoef je er echt geen extra supplementen voor te nemen.

Informatie heb ik gehaald uit: wikipedia, herba-belgië en naoki. Je gelooft toch zeker niet dat ik dit allemaal uit mijn hoofd weet ;-). Ik heb altijd geleerd: "Zolang je weet waar je moet zoeken, hoef je ook niets uit je hoofd te leren".

Volgende week ga ik het hebben over de tip welke Jan Pieters mij gaf. Ik kan gerust zeggen: op voedingsgebied een gouden tip. Met deze cliffhanger sluit ik af en ga ik over naar....... de trainingen.

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar de 25 km van gisteren hebben er bij mij lekker ingehakt. Behoorlijk stijve knietjes bij het opstaan en dus blij dat ik op de fiets naar het werk mocht. Fietsen daags na een dergelijke duurloop is eigenlijk altijd lekker en vooral ook goed. Ook weet ik nu weer waarom ik besloten had geen marathon te lopen. Ik zat er na de Zwijndrechtse brug goed doorheen, maar naar ik begreep was ik daar zeker niet de enige in. Op zich wel goed voor jullie dat ik nu ook weer eens meemaak hoezeer jullie aan het bikkelen zijn voor die geuzentocht in april en wat dit met je lichaam doet.

Morgen heeft Calvin 20x300m met als pauze 100m op het schema gezet. Ik houd de omvang hetzelfde maar zal de intensiteit terugnemen door er 10x400m tempo van te maken met als pauze 10x400m wandel-dribbel-wandel. Het tempo van de 400-tjes wil ik erg laag houden (gezien de 25km van gisteren en de 30km die zondag op het programma staat). De niet-marathonners kunnen de 400-tjes overigens gewoon in 5'45"/km lopen maar de marathonners mogen absoluut niet sneller dan 5'55"/km.

Donderdag staat er 12 km op het schema. Ik wil hierin 6 tempoblokken van 1000m verwerken en die gaan in een tempo van 6'10"/km voor de marathonners en tussen de 5'55"/km en 6'/km voor de niet marathonners.

Zondag lopen de marathonners 30 km. De lopers van de halve marathon lopen 17 km.
Ikzelf loop een mijn eerste trail in Driebergen. Deze is 12 km en ik geloof niet erg zwaar. Van een trail kun je dan ook eigenlijk niet spreken, meer een bosloop, denk ik. We zullen zien.

Lieverds, bedankt weer voor de aandacht!

Yours truly



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen