zondag 10 maart 2013

Goed zaad: het bestaat!!

Say what? Yep, jullie lezen het goed. Ik ga jullie iets vertellen over goed zaad. Ik had er zelf nog nooit van gehoord, maar laten we zeggen dat ik zo mijn contacten heb en mijn contact met Jan Pieters is better than it was before. Dat is niet zo moeilijk, want er was nooit contact, maar mijn interesse in trailrunning heeft ons doen besluiten facebook-vriendjes te worden en sindsdien is Jan mijn mentor daar waar het gaat om eten, trails en alles wat daarbij komt kijken.
Zo vertelde Jan dat hij chiazaad door zijn eten doet. Mijn interesse was gewekt en ik ben direct het internet gaan afspeuren op dit kleine rakkertje.

Laat ik wat feiten op een rijtje zetten:
- het bevat 30% meer anti-oxidanten dan blauwe bessen
- het bevat 3x meer ijzer dan spinazie
- het bevat 25% meer vezels dan lijnzaad
- het bevat 15x meer magnesium dan broccoli
- het bevat 6x meer calcium dan melk
- het bevat 8x meer omega 3 dan zalm
- meer kalium dan bananen
(uit: chiazaden.nl)

Chiazaad komt van de Chiaplant. De bloemen van deze plant produceren kleine zaadjes die een beetje lijken op maanzaad. De zaadjes stonden met name bekend om hun energieboost en uithoudingsvermogen: als de Azteken lange afstanden moesten hardlopen, kregen ze een handjevol chiazaadjes mee. (uit: energiekevrouwenacademie.nl)

Chiazaadjes lijken qua uiterlijk inderdaad op maanzaadjes. Ze zijn echter - in mijn optiek - smaakloos en je kunt ze dus heel gemakkelijk door een drankje of eten doen zonder dat ze de smaak ervan beïnvloeden. Fijn!

Chiazaad is rijk aan eiwitten die je nodig hebt om spieren en ander weefsel in je lichaam op te bouwen. Ideaal dus voor de sporter die werkt aan omzetting van vet naar spieren. Spieren verbruiken meer calorieën in rust dan vet, dus meer spieren zijn ook heel goed wanneer je een bepaald gewicht wil bereiken of behouden.

Chiazaad draagt bij aan een goed opname van calcium. Zeker wij rennende vrouwen (en dan met name de forty-something vrouwen ;-)). Dit in tegenstelling tot melk dat juist calcium onttrekt aan je botten. Goede opname van calcium is ook belangrijk voor het samentrekken en ontspannen van spieren. En let wel: het hart is ook een spier. Belangrijk voor de hardlopertjes!

(uit: energiekevrouwenacademie.nl, beetje aangepast)

Ik vind het zo goed als geen moeite om chiazaad op te nemen in mijn toch al gezonde eetpatroon. Ik neem 2x per dag een eetlepel. Ik doe dit door mijn muesli en/of een smoothie. Wanneer je de zaadjes in een glas doet en je laat dit een minuut of 10 staan, veranderen de zaadjes in een soort gelly-achtige bolletjes. Dit zorgt ervoor dat je ook minder snel last hebt van een hongergevoel, want ook in je maag zetten ze ietwat uit.

Ik ben blij met de tip van Jan Pieters. Ik eet al gezond, maar ben van mening dat het altijd beter kan.

Ok, van het eten, nu naar het lopen:

Dinsdag staat er 2x5000 op het schema. Dit gaan we zeer rustig lopen. Ik merk dat bij de marathonners de vermoeidheid aardig begint toe te slaan. Logisch ook.

Donderdag een langzame 12.

Zondag gaan de marathonners de Arkelroute doen. Ik hoop dat het weer een beetje gunstig is. Het is sowieso een prachtige route, maar met een zonnetje is het toch net wat harder genieten.

Voor degenen die geen marathon lopen, maar de Halve van Hercules, volstaat 12 km.


Ik vind dat het meest de meesten van jullie ongelofelijk goed gaat. Dat geeft vertrouwen. Zondag nog "even" die 30 en dan is het afbouwen naar het grote moment begonnen. Ik blijf het zeggen: gewoon genieten, lieverds. Een marathon lopen is echt een bijzondere ervaring die ik jullie allemaal gun.

Liefs van Brenda

















Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen