maandag 18 maart 2013

Kokosolie: goed voor de binnen- én de buitenkant


Ok, ik begrijp dat mijn zaad-artikel nogal wat stof heeft doen opwaaien. Daarom wil ik vandaag een iets minder suggestief voedingsmiddel bespreken: kokosolie.

Naast hardlopen is beauty helemaal mijn ding. Ik lees veel beautyblogs, gewoon voor de leuk natuurlijk. Omdat een gezonde huid niet zonder gezonde voeding kan, komen op die beautyblogs vaak lekkere en gezonde recepten voorbij vaak vergezeld van een “healthy-diet”-tip.

Een tip waar ik de laatste tijd heel blij van word: kokosolie: een product waar je niet alleen je persoonlijke interieur een grote dienst mee bewijst, ook je buitenkantje kan er zijn/haar voordeel mee doen. Zo kun je van kokokolie heerlijke haar- en gezichtsmaskers maken. Google er maar eens op en  je zult versteld staan van de mogelijkheden.



Daarnaast is op culinair gebied kokosolie een ongelofelijk veelzijdig product. Je kunt erin (roer)bakken, frituren, je brood ermee besmeren, noem het maar op. Ik schrijf overigens kokosolie, maar ik vind de toevoeging “olie” niet helemaal op zijn plaats (als is het dat vast wel, maar hey, wie ben ik). Ik heb namelijk een emmer van 2,5 kilo gekocht en wat je koopt is echt een vaste massa. Eenmaal in je warme pannetje transformeert het naar een heerlijke olie, dat dan weer wel.
De kokosolie is overigens volledig geurloos. Ikzelf vind dat behoorlijk prettig. Het bakt echter ongelofelijk fijn. Zelf fijner dan de voor mij gebruikelijke olijfolie en vloeibare bakboters. Een stukje vlees (biologisch!) wordt echt mooi bruin en roerbakken gaat als de brandweer.
Bij de gewone prak mis ik wel mijn vertrouwde jus, maar dat heb ik opgelost door bij de Gezond en Wel winkel biologische juspoeder te kopen. Is ook ok, maar dat is nog voor verbetering vatbaar. Ik las dit weekend op de website “Koken met Karin” een heerlijk recept van vegetarische jus die je maakt met eekhoorntjesbrood, dus die ga ik zeker nog proberen.

Voor wie denkt dat kokosolie slecht voor je is: think again! Kokosolie bevat verzadigd vet en dat is over het algemeen slecht voor je gezondheid. Het verschil van het verzadigde vet van kokosolie ten opzichte van de andere, wel slechte verzadigde vetten zit em in de samenstelling. De verzadigde vetten in kokosolie bevatten voor het grootste deel middellange vetzuurketen en dat wil zeggen dat er een laag aantal koolstofverbindingen in de atoomstructuur van kokosolie zit (are you still with me, darlings??). Hierdoor is kokosolie gemakkelijker afbreekbaar voor de lever. Bovendien versnelt het ons metabolisme (simpel gezegd, stofwisseling), wat weer fijn is als je wilt afvallen. En daar waar de meeste oliën en vetten kankerverwekkend worden na verhitting, is dat bij kokosolie absoluut niet het geval en daarom zo ideaal om mee te (roer)bakken en frituren. Kokosolie is de meest stabiele vorm van vet die er is.

Kokosolie kan dus worden gezien als een gezond vet en waarom gezonde vetten zo goed zijn voor je….dat leg ik in een ander stukje rocket science uit.

Wie overigens denk dat ik al die wijsheid van mezelf heb, no sir! Ik heb de informatie eerlijk gekopieerd van de site: mensengezondheid.infonu.nl. Check dus zeker deze site voor de volledige informatie achter dit heerlijke goedje.

Ok, voor wie nog niet in slaap is gevallen, de trainingen:

De marathonlopers hebben hun “kunnen” bewezen. Afgelopen zondag een 30-er gelopen. De laatste lange duurloop. Respect voor jullie. Uit eigen ervaring weet ik hoe zwaar het is (het is niet voor niks dat ik er niet meer aan begin ;-)).

Ik heb even naar het schema van Calvin gekeken en er staat voor dinsdag een duurloop van 12 km op het programma in DL1. Dit moet dus in 6’50”/km voor de marathonlopers van groep 5. Ik stel voor dit ook echt te doen. Vorige week dinsdag moest dit tempo ook gelopen worden en precies de groep waarvoor dit langzame tempo gold, hield zich er niet aan en liep voorop het tempo flink te verhogen. Niet de bedoeling en dat gaan we dinsdag dus anders doen. We zullen van tevoren afspreken wie 6’50”/km zal lopen en wie sneller. Ik begeleid de langzame groep en Willem de iets snellere, deze groep loopt 6’30”/km.  Wij geven het tempo aan en degene die zich niet aan het tempo houdt, trakteert de rest van de groep op een drankje naar keuze.

Donderdag staat er een duurloop van 10 km in DL2 op het programma. Dit is voor beide groepen sneller met dezelfde voorwaarden als voor de dinsdag.

Zaterdag is de Halve van Hercules waaraan we zonder twijfel allemaal deelnemen en dan mogen we zondag lekker de hele dag niets doen ;-)

Tot morgen!

Brenda

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen