maandag 15 april 2013

Na de marathon: het zwarte gat?


Gisteren was de marathon en al onze marathonners hebben hem uitgelopen!!! Ik vind dat echt heel bijzonder. Op meerdere punten heb ik jullie voorbij zien komen en ik kan alleen maar zeggen dat mijn respect voor jullie grenzeloos is. Wat waanzinnig gedaan!! 's Avonds zaten we met een hele grote groep aan tafel bij Boekmans. Heerlijk gegeten en mooie ervaringen uitgewisseld. Vooral de omslag van het weer was onderwerp van gesprek. Het heeft vele lopers de kop gekost. Maar niet die van jullie. No way, José, jullie hebben het gedaan!!!!

Na de marathon ligt het zwarte gat op de loer. Waarom ‘het zwarte gat”. Simpel: maandenlang train je voor een hoger doel. En ‘ineens’ is dat doel bereikt. Nu weet ik heel goed dat je niet ‘ineens’ door de finish loopt (tussen start en finish zitten heel wat kilometertjes), but you all know what I mean, honeys!

Veel lopers hebben post-marathon problemen om de motivatie voor het lopen terug te krijgen. What to do? Nieuwe doelen!

Sowieso denk ik dat we in het najaar massaal gaan deelnemen aan de Drechtstadloop. Die is echter pas eind oktober, dus is het slim om voor die tijd nog wat leuks te plannen.
Van Corina weet ik dat ze 1 juni de halve marathon loopt. Tussen nu en de zomervakantie zijn er sowieso nog genoeg leuke loopjes. Denk hierbij aan de Lenteloop in Papendrecht, de Verkerkloop in Zwijndrecht en niet te vergeten de loopjes die horen bij het Univé Grote Rivieren-circuit (waar onze eigen Halve van Hercules deel uitmaakt).

Voor de marathon lopers geldt: voorzichtigheid geboden. De marathon zit nog lang in de benen (ook al voelt dat op een gegeven moment niet meer zo). Wat dat betreft is het oppassen geblazen. Ik heb meerdere malen meegemaakt dat de lopers van de Rotterdam marathon zich tijdens de Lenteloop zo sterk als een beer voelden en zodanig gingen lopen dat ze zich ernstig blesseerden. De Lenteloop is een goede maand na de marathon en dat is erg snel. Be warned!

Vanaf aankomende week ga ik weer volgens het eigen souplesse-schema lopen. Globaal gezien komt dit erop neer dat we op dinsdag het wat kortere interval-werk gaan doen en op donderdag óf langere extensieve intervallen óf wisselduurlopen (met of zonder tempoblokken). Op zondag is de eventuele duurloop die voor wat betreft de lengte afhankelijk is van de wedstrijd waar je voor traint.

Ik heb dan ook een verzoek: laat weten waar je voor traint, dan kan ik voor de zondagen een schema voor de afstanden voor je maken. De doordeweekse trainingen zullen altijd gezamenlijk zijn. Dat kan met de souplessemethode ook prima omdat het tempo van de versnellingen afhankelijk is van de persoonlijke actuele 10 km tijd.

Daarnaast is er goed nieuws: Kees komt weer terug! Dat is echt ongelofelijk fijn. Dames, Kees rekent op een warm welkom en dat verdient hij ook dubbel en dwars.

Ok, dan nu de trainingen voor de aankomende week:

Dinsdag blijven we op de baan en gaan we de souplesse 200-tjes doen. In totaal is dit een training van ruim 7 km.

Donderdag gaan we Papendrecht bezoeken en lopen dan een kleine 14 km met daarin 4 tempoblokken van 2000 meter. Voor diegenen die korter willen: geen probleem. Na de warming up zullen we de lopers verdelen onder mijzelf en Kees (yeah!!!)

De marathonners heb ik separaat een schema gezonden, maar hey, ook als je helemaal niets doet: prima. Begin dan lekker volgende week met het herstelschema. Jullie moeten helemaal niets, nakkes, nada!!!

Tot morgen, my lovelies!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten