maandag 17 juni 2013

De Cor Melger eindloop


Aanstaande donderdag is de jaarlijkse Cor Melger eindloop. Deze loop is voor alle Herculanen, maar bovenal is deze loop het einddoel van de beginnersgroep die daar vanaf medio februari keihard voor heeft getraind.

Ik denk dat veel - met name jonge - beginners niet weten wie Cor Melger is. Dit terwijl voor heel veel Herculanen die al heel wat jaartjes lid zijn van de club, Cor een heus begrip is. Cor is inmiddels  bijna 78 jaar en is voor heel veel lopers de eerste trainer geweest die ze binnen de club begeleid heeft. Toen hij in 2009 afscheid nam als looptrainer was hij 20 jaar lang als trainer actief. Naast het trainen van de beginners en de dinsdag-donderdag groepen was hij ook de trainer van de marathongroep. Zelf liep hij in zijn jonge jaren ook meerdere malen de marathon en haalde daarbij dusdanig indrukwekkende resultaten, dat hij een Dordts afdelingsrecord behaalde. De resultaten die hij behaalde, zie je nu alleen bij de allerbesten van Hercules. En dan niet op high-tech hardloopschoenen en met anderhalve liter sportdrank. “Dat had je in die tijd niet”, zei Cor tegen mij toen ik voor de marathon aan het trainen was. Bij zijn afscheid in 2009 is Cor onderscheiden met de Johan de Witt-speld. Deze onderscheiding wordt toegekend aan Dordtenaren die zich gedurende een lange periode hebben ingezet als vrijwilliger voor de Dordtse gemeenschap.

                                                 Hier krijgt Cor (links uiteraard) de Johan de Witt-speld overhandigd. 

Nog steeds is Cor actief voor en bij de club. In plaats van hardlopen is hij nu aan het nordic walken en bij de trainingslopen helpt hij nog steeds mee als vrijwilliger. Een gouden vent, dat is ie.

Cor was ook mijn eerste trainer. Wat ik vooral van hem geleerd heb is me niet gek te laten maken door de prestaties van anderen. Gewoon je eigen ding doen. “Anders loop ie jezelf over de kop en daar hebbie niks an”.  Ook zei Cor dat je tijdens het trainen moest kunnen blijven praten. “Ken je dat niet, dan loop ie te hard, simpel”. Maar als ik dan weer eens aan het kletsen was tijdens het trainen, vroeg hij me weleens: “Heb je soms een grammofoonplaat ingeslikt?”. En als ik dan zei dat we tegenwoordig CD’s hebben (MP3 was er toen nog niet), dan zei hij dat hij toch ook maar een oude man was "Dat weet ik toch allemaal niet, meissie", zei hij dan. En al was hij inderdaad een man op leeftijd, zelfs toen liep hij nog een 50-er op de 10 km. Op een keer was hij bij een training zijn hardloopschoenen was vergeten. Geen probleem voor Cor. Op gewone schoenen kun je ook prima hardlopen. En daar liep hij dan met zijn dagelijkse schoenen onder zijn strakke tight.

Toen Cor afscheid nam als trainer, is besloten om als eerbetoon aan hem de “eindloop” om te dopen in de “Cor Melger”-eindloop. Cor zal, net als vorig jaar, aanstaande donderdag het startschot geven bij zijn eigen loop. Ik vind dat zo mooi (maar hey, ik ben ook een sentimentele oude vrouw aan het worden). Helaas kan ik er zelf niet zijn, maar de meesten van jullie zullen vast meedoen aan deze loop. Er is verder ook geen training die avond. Donderdag 20 juli is de avond van de Cor Melger-eindloop met een heerlijke bbq na afloop.

Ik weet zeker dat ik met dit stukje onrecht doe aan alles wat Cor voor de club betekend (heeft), maar ik wilde toch graag zo vlak voor zijn eigen loop stilstaan bij deze geweldige man. Voor mij is hij in ieder geval een inspiratie geweest en ik weet ook uit eerste hand dat hij degene is geweest die Calvin heeft overgehaald de trainersopleiding te gaan doen. 

Ok, voordat ik overloop van sentiment, over naar de orde van de dag: de trainingen.

Dinsdag (morgen dus) wil ik de Wantijdijk een bezoek brengen. Een duurloop van ruim 9 km met daarin de volgende versnellingen: 1x2000, 1x1000, 3x400, 4x200 en 5x100.

Donderdag: yes sir! De eindloop. Ik wens jullie daarbij veel succes. Al lijkt het donderdag niet te warm te worden, pas op voor oververhitting. Ook zijn er lopers die mee gaan doen aan de Inner Circle Run. Ook jullie veel plezier.

Tot morgen, lieve mensen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten