zondag 23 juni 2013

Food

Wanneer je net als ik bovenmatig geïnteresseerd bent in healthy food, zul je al snel ondervinden dat het aanbod aan informatie hierover enorm is. Niet alleen dient de ene na de andere dieetgoeroe zich aan maar vooral ook op het wereldwijde web word er flink geblogd over hoe en wat wij het beste kunnen eten en drinken om er een zo gezond mogelijk voedingspatroon op na te houden. Als je niet oplet zie je door de bomen het bos niet meer. Zelf vind ik internet een prima middel om informatie te vergaren maar ik ben en blijf een boekenwurm en kan het daarom toch niet laten om zo nu en dan een boek te kopen.

Een boek waar ik heel blij mee ben is het boek: "Eet jezelf mooi, slank en gelukkig" van Amber Albarda. Zelf zegt de schrijfster het volgende over haar boek: Vergeet alles wat je tot nu toe hebt geleerd over eten. Alle bestaande methodes en systemen om af te vallen en (gezond) eten, houden niet of nauwelijks rekening met het ritme en de regels van je lijft. Dit boek doet dat wel. Het is een bewezen successysteem dat je slimmer leert eten, waardoor e niet alleen slanker en energieker wordt, maar ook je eetlust voorgoed onder controle houdt. 

Wat ik zelf fijn vind aan dit boek, is dat het uitlegt hoe je lichaam werkt en waarom bepaalde gewoontes, voedingsmiddelen of combinaties van voedingsmiddelen ervoor zorgen dat je bijvoorbeeld dik wordt of je niet fit voelt. Natuurlijk zijn veel food-facts - voor mij in ieder geval - bekend. Wat ik echter nooit heb geweten is dat het helemaal niet zo goed is om te drinken bij je eten. Ik zal kort proberen uit te leggen waarom dat zo is. Komt ie!

Een gezonde maag heeft een ph-waarde van tussen de 1 en 2. Dit is heel erg zuur maar noodzakelijk om voedsel goed te verteren. Nadat het voedsel lang genoeg in je maag is geweest en dus voldoende verteerd, gaat het naar de dunne darm. Je maag opent zich echter pas wanneer het (na het verteren) een ph-waarde van 5,5 heeft bereikt. Dan pas is het voedsel voldoende verteert. Hierna pas kunnen de voedingsstoffen in de dunne darm opgenomen worden door het lichaam. Dit is een belangrijk moment. Immers, je eet iets omdat dat goed voor je lijf is. Je broccoli voor het ijzer, sinaasappelen voor de vitamine C en ga zo maar door. En komt de crux lieve mensen. Wanneer je drinkt tijdens het eten, zorgt de drank die in je maag terecht komt er veel te snel voor dat je maag de ph-waarde van 5,5 bereikt. De maag opent zich dus veel te vroeg en je eten komt in veel te grote stukken in je dunne darm die deze stukken en dus de voedingsstoffen niet op kan nemen. En zo denk je dus gezond te hebben gegeten, maar helaas, je lichaam had er niet veel aan.

Verder zegt het boek over drinken tijdens en rondom de maaltijden dat je het beste een half uur voordat je gaat eten niet meer kunt drinken en pas anderhalf uur na het eten weer. Wil je toch graag iets drinken, kies dan voor een klein glas water dat je in kleine slokjes opdrinkt.

Ik vind dit wel een eye-opener, jullie? Immers, ik eet alles met een reden, maar doe dit teniet door te drinken bij mijn eten. Zonde!

Ok, genoeg over food, op naar de trainingen.

Dinsdag blijven we op de baan voor de broodnodige 200-tjes.

Donderdag rond de 14 km met daarin in ieder geval 4 tempoblokken van 2000.

Dinsdag 2 juli is er weer een baanwedstrijd: 3000 meter. Daar gaan we natuurlijk gezellig aan meedoen! Schrijf je alvast in, zou ik zeggen, dan weten de organisatoren ook een beetje waar ze aan toe zijn ;-)

Tot dinsdag!!

Brenda


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen