zondag 7 juli 2013

Zomervakantie en wat staat ons daarna te wachten?

Lieverds,

It's summer! Finally! De zuiderburen hebben al vakantie en soonish volgen wij. En als ik zeg wij, bedoel ik jullie en wij, de leden van het trainerscorps.

Geert is vanaf aankomende week zo'n 6 weken afwezig en Liesbeth, zijn assistente is nu 2 weken afwezig. Als Liesbeth terugkomt ben ik 3 weken afwezig.

De lopers van de beginnersgroepen zijn voor een gedeelte doorgestroomd naar de groep van Geert. Een flink aantal lopers zit dus twee weken zonder trainer. Zonder hun vaste trainer, that is, want uiteraard laten we ze niet zitten. Andries neemt de komende weken waar, maar kan in zijn eentje natuurlijk niet én de beginners én de groep van Geert op zich nemen. Ok, houd deze even vast.

Afgelopen week kreeg ik van Peter de Leng een mailtje waarin hij aangaf dat hij een schema heeft gemaakt voor de Drechtstadloop (de halve marathon) voor de lopers van mijn groep die niet volgens de souplessemethode willen trainen. Je gelooft het bijna niet, maar die zijn er ;-). Hij is bereid deze groep ook te begeleiden naar de halve marathon en vroeg mij wat ik daarvan vind. Een half jaar geleden zou ik misschien gedacht hebben: "Kom op, dat kan ik zelf ook!", maar eerlijk gezegd ben ik ongelofelijk blij met zijn aanbod.

Ik heb nu ruim een jaar een eigen groep en ik vind dat we een leuke, gezellige groep hebben. Omdat ik vind dat ik als trainer nog heel wat te leren heb, was ik van plan in het najaar mijn licentie op niveau 3 te halen. Met ingang van 1 september heb ik echter een nieuwe baan en bij deze nieuwe baan hoort een opleiding die een maand of 8 zal duren. Dit betekent dat ik de trainersopleiding niet kan gaan volgen. Dat is jammer, maar geen ramp op zich. Immers, die kan ik een jaar later ook doen. Waar ik me "zorgen" over maak is het feit dat ik minder tijd zal hebben om trainingen voor te bereiden en te geven. Ik zal aan de studie moeten maar daarnaast zal ik 1 keer per week of 1 keer per weken een late dienst hebben (tot begin van de avond) en dan kan ik simpelweg niet op tijd op de club zijn. 1 keer per 2 weken is nog net geen ramp (al vind ik het voor een trainer wel erg veel), maar 1 keer per week een late dienst zou in theorie kunnen betekenen dat ik er voor de helft van de trainingen niet kan zijn (in het geval van late dienst op dinsdag en donderdag). Het is werken volgens rooster, dus dit blijft een onzekere factor.

Daarnaast heb ik het afgelopen jaar ervaren dat het een selecte club is die wel volgens de souplessemethode wil trainen. Deze conclusie gecombineerd met mijn nieuwe baan en te volgen opleiding zetten mij op een punt waarop ik mij afvraag of ik nog wel een goede trainer kan zijn.
Aanstaande dinsdag ga ik met Kees, Chris, Maarten en Petra om de tafel om dit met hen te bespreken.

Jullie begrijpen nu wel hoe perfect de timing van Peter is om nu met zijn aanbod te komen. Niet alleen vanwege mijn private omstandigheden maar ook omdat we dus in de vakantieperiode aanbeland zijn. Et voilá, we zijn weer terug bij het begin: de vakantie en wat dit betekent voor de trainingen.

Niet alleen de trainers gaan op vakantie maar ook de lopers. Ik heb mailcontact gehad met onder andere Mieke, Liesbeth, Kees en Andries en ik heb gesproken met Maarten. Het lijkt ons het meest praktisch wanneer er voorafgaand aan de kern van de training een gezamenlijke warming up op de baan plaatsvindt. Na deze warming zullen de lopers verdeeld worden onder de dan aanwezige trainers.

Het trainersaanbod tot en met groep C is dan als volgt:
Maarten en Petra: voor de lopers van groep C en eventueel voor de snellere lopers die bij mij lopen maar in principe makkelijk met Maarten meekunnen.
Peter de Leng: voor de lopers van groep D die niet volgens de souplessemethode willen trainen maar wel voor een halve marathon willen trainen.
Brenda: voor de souplesse-lopers
Kees: voor de lopers die niet een hele lange afstand willen lopen
Andries, Mieke en Liesbeth: voor groep D.

De lopers die voortkomen uit de beginnersgroepen kunnen zich aansluiten bij Andries, Mieke, Liesbeth, Kees of mij. Dat is gewoon afhankelijk van het programma op die avond en wat zij aankunnen.

Peter houdt zich aan zijn schema. Ik houd me ook aan zijn schema maar zet dit om naar de souplessemethode, zodat ook "mijn" lopers kunnen trainen voor de Drechtstadloop.

De dinsdagavonden zal er ook een gezamenlijke warming up zijn. Op die avonden geldt voor alle trainers dat er een intervaltraining gedaan wordt en ook dan volgt er na de warming up een indeling die op dat moment het meest zinvol is.

Ik ga dinsdag in ieder geval 400-tjes doen. Hoogstwaarschijnlijk in het Wantijpark.

Peter heeft voor donderdag een duurloop van 10 km staan. Ik maak er 11 van en doe daar 6 tempoblokken van 1000 meter in.

Zondag staat er ook 10 km op het programma. Wil je dit volgens de souplessemethode doen, maak daar dan een wisselduurloop van. Dit betekent dat je deze duurloop heel langzaam loopt, 6'50"/km en dan versnel je elke 7 minuten naar 6'20"/km. Deze versnelling duurt 30-60 sec, net wat je lekker vindt.

Bon, een heel verhaal. Uiteraard laat ik jullie volgende week weten hoe het gesprek is verlopen en wat de eventuele gevolgen daarvan zijn. Ik wil niets liever dan mijn steentje blijven bijdragen aan het trainerscorps. Of dit steentje een rotsblok blijft of een kiezelsteentje wordt........ word vervolgd.

Liefs van Brenda




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen